Liikenneyhteydet

Merilinnoitukseen kuuluville saarille rakennettiin asianmukaiset laivalaiturit. Laitureilta rakennettiin leveät mukulakivillä päällystetyt tiet pattereille ja muille linnoituselimille. Lisäksi lähes kaikille meririntaman ulommaisen linjan ja joillekin sisemmän linjan saarille rakennettiin kapearaiteiset rautatiet. Ammusvaunuja vedettiin pienillä höyryvetureilla. Kalusto oli hyvin kirjavaa ja sitä vaihdeltiin linnoitukselta toiselle. Myös teollisuuslaitosten kapearaiteista kalustoa ostettiin Venäjän armeijan käyttöön. Esimerkiksi Hyvinkää - Karkkila kapearaiteisen rautatien veturi sijoitettiin Tallinnan edustalle Naissaaren linnoitusalueelle v.1915.

Veturi
Venäläinen standardikenttäveturi. Mallia käytettiin mm.
Suomessa ja Eestissä sijaitsevilla linnoituksilla.

Saarilla olevia laitureita on uudistettu, mutta useimmat yhdystiet ovat edelleen hyvässä kunnossa. Kapearaiteisten rautateiden kiskot on poistettu täydellisesti. Melkin saarella oli rataa vielä 1980-luvulla jäljellä kymmenkunta metriä saaren laiturin läheisyydessä. Ensimmäisen maailmansodan aikaista veturikalustoa ei ole nähtävissä enää Helsingin alueella. Isosaaren linnakkeen portilla on tosin museoituna kuulamoottorilla varustettu kapearaiteisen rautatien veturi, mutta se on tullut saarelle vasta itsenäisyyden ajalla.

Kapearaiteinen rata
Kapearaiteisen rautatien rata ja vaihde
Melkissä. (1984)

 

Edellinen sivu  - Meririntamasivu - Aloitussivu 


© 2000